LM: Kost in de hoogte bouwen meer? K (heftruck proactief). De Leeneer: Nee, als je naar het aantal palletplaatsen kijkt, is het zelfs goedkoper dan een traditioneel magazijn, rekening houdend met alle factoren: de oppervlakte, de bouw zelf,… Op 12 (heftruck herhaling).000 m² hebben wij nu 46 - heftruck huren.000 palletplaatsen, dat is ongezien - heftruck terminal. Initieel kost het gebouw wat meer, maar de prijs per pallet is goedkoper
En automatisatie is ook niet zaligmakend. TraditioneleDavy Bielen (CCO EGS Group): “De meeste zonnepanelen hebben een rendement van 87% na 25 jaar, soms 85% na 30 jaar.”magazijnen blijven ook nodig. Bepaalde grote verpakkingen kan je niet in een automatisch magazijn stockeren. Bouwen voor je achterkleinkinderenLM: Maar naast de economische factor speelt ook duurzaamheid een rol? K.
Om Willy Naessens te citeren: “Ik bouw niet voor mijn klant, maar voor de achterkleinkinderen van mijn klant (heftruck elektrisch).” Dit gebouw zal hier tientallen jaren blijven staan. L. Myncke: Ook de traditionele warehouses moet je daarom flexibel opbouwen, met een ‘second life’ in je achterhoofd. Onze klanten vinden het erg belangrijk om modulair te bouwen, niet alleen in structuur maar ook in technieken en materialen, zodat een nieuwe gebruiker over 20 jaar het gebouw gemakkelijk kan aanpassen naar zijn noden en wensen
Myncke: BREEAM is een label dat je bij wijze van spreken op je gebouw kankleven. heftruck efficiëntieverhoging. Dat gaat van BREEAM ‘Very Good’ tot ‘Outstanding’. Dat werkt met ‘credits’: ontwerp van het gebouw, uitvoering van de werken, waarbij bijvoorbeeld het aantal sorteerstromen van het werfaval wordt bekeken, FSCgelabeld hout, enzovoort. Hoe meer ‘credits’ je verdient, hoe beter je label
Bielen: Soms worden wij bij het ontwerp van gebouwen al betrokken in de studiefase. Dan komt BREEAM altijd naar boven. Wij adviseren met het oog op de toekomst en brengen in kaart hoe het zit met de beschikbaarheid van zonne- en windenergie, waterbeheer, enzovoort - heftruck verplicht. Als je dat niet doet, riskeer je later zware investeringen
Welke graad van autonomie kan zo’n installatie bereiken met een conventioneel magazijn als referentie? D (verreikers). Bielen: Onze standaard is boven de 35%. Het hangt deels af van het type logistiek, gekoelde opslag of overslag, maar in het algemeen varieert het tussen de 35% en 70% eigen verbruik (heftruck ervaren). In combinatie met de juiste batterijopslag geraak je soms tot 90% of 94% autonomie
Voor een bedrijf met tien elektrische vrachtwagens die moeten laden aan 840 kW (op 45 minuten), is er bijvoorbeeld erg veel vermogen nodig, zowel aan dat pand als op het industrieterrein. De hoogspanningscabine heeft dan meestal een extra verzwaring nodig. K. De Leeneer: Ongelofelijk hoe snel dit allemaal evolueert. Toen we vijf jaargeleden begonnen met de bouwplannen, klonk het ‘leg uw dak vol zonnepanelen’, want injectie brengt genoeg op.
Via onze slimme meter houden we nu in de gaten of we al dan niet moeten betalen om onze stroom op het net te zetten en passen we onze injectie aan - heftruck certificaat. Van batterijen was er vijf jaar geleden ook nog geen sprake. We zijn daar nu niet op voorzien, dat wordt nog een grote uitdaging
De Leeneer: Als het elektrische wagenpark toeneemt, wordt dat wel een ‘bottle neck’ - heftruck zwaartepunt. In Nederland is dat al zo. D. Bielen: Fluvius investeert tegen 2032 4 miljard euro extra in de verbetering van de elektriciteitsnetten. Alleen in Vlaanderen moeten er ongeveer 22.000 cabines bijkomen en moet er 36.000 km kabel vervangen of vernieuwd worden
LM: Duurzaamheid gaat anderzijds niet alleen over de technologie, maar ook over de bouw zelf, toch? L. heftrucks huren. Myncke: Klopt - heftruck midden. Zoals gezegd is flexibiliteit belangrijk, zodat je het gebouw bij hergebruik gemakkelijk kan aanpassen, maar ook modulair bouwen. Dan kan je het gebouw na 20 jaar ombouwen, demonteren en opnieuw zetten
Zo trekken we écht de kaart van innovatie en circulariteit, om je CO2-uitstoot te drukken en elementen opnieuw te gebruiken. Een betonstructuur heeft een levensduur van 60 jaar, dat kan je na 20 of 30 jaar perfect herbruiken. Maar een magazijn van 20 jaar geleden, met 10 meter vrije hoogte, kan je vandaag niet ontmantelen en twee meter hoger maken.
Toch zetten we traditionele warehouses vandaag noghet meest en ook die kunnen we met die aanpak over tien jaar een nieuw leven geven - verreiker kopen. Een gebouw hoeft trouwens niet duurder te worden om duurzaam te maken. heftruck lastbeveiligingsrooster. Als je modulair bouwt kan je je productie optimaler inzetten en zo de investering op hetzelfde niveau houden als bij traditionele magazijnen.“Als je spreekt over duurzaam bouwen, is minder grond innemen, het meest duurzame dat je kan doen.”LM: Hoe lang gaan zonnepanelen mee? Hoe lang blijven ze rendabel? D
Hoe dan ook moet je de panelen uitgebreid testen vooraleer ze op het dak te leggen. De eerste twee jaar hebben zonnepanelen geen degressie, vanaf het derde jaar is dat 0,4%. De meeste PV-panelen hebben een rendement van 87% na 25 jaar. LM: Tot slot: welk advies geven jullie aan wie vandaag een magazijn wil bouwen? K.
Begin je werkdag met een opgeladen truck. Bij PLUON begrijpen we als geen ander jouw laad uitdagingen (heftruck vrijwillig). Wij zetten in op duurzame en flexibele oplossingen die continuïteit garanderen en vlot kunnen communiceren met jouw energie installatie. Download onze ‘Gids voor laadoplossingen’ op De elektrificatie van warehouses en het vrachtwagenpark breekt onherroepelijk door
Stefan KerkhofsLogistics Management: Verbruikt een traditioneel logistiek gebouw meer stroom dan tien jaar geleden? Thierry Moreel (Still): Nee, door de automatisatie is er vandaag een lager piekverbruik. Toestellen rijden veel trager, verbruiken minder. Met de manuele bediening vroeger lagen de acceleraties en dus ook het piekverbruik hoger. Dankzij de komst van led is er vandaag ook minder stroomverbruik door verlichting.
Want je voertuigen op depot laden, zorgt voor een grote stijging van het verbruik in je gebouw. Björn Robbens (C-Battery): Zonnepanelen werden ook efficiënter, dus brengen meer op - heftrucks kopen. En er komt een verplichting aan om zonnepanelen te plaatsen op bedrijfsgebouwen als je een bepaald minimumverbruik hebt per jaar - heftruck omdozen. Het wordt dus eerder energiecreatie dan verbruik
Vooral de operator van het net kijkt met angst naar de toename van het aantal zonnepanelen en windmolens. Ze wekken op hetzelfde moment stroom op, wat voor een belasting van het net zorgt. LM: Laten we eens kijken naar vorkheftrucks en magazijnuitrusting. Hebben vorkheftruckbatterijen de afgelopen tien jaar grote technologische veranderingen ondergaan, sinds de eerste lithium-ion batterijen hun intrede maakten? T.
Bij Still produceren we onze eigen batterijen en energiesystemen, klanten hebben daar veel advies over nodig - heftruck camera. Samen met onze klanten bekijken we hoe ze de elektrische heftrucks zullen gebruiken, wat de rusttijden zijn, enzovoort. Op basis daarvan kiezen we de juiste batterijen en laders, zodat ze op de hele levensduur geen problemen krijgen qua capaciteit
Morreel: De shifts brengen meerdere batterijen tegelijk aan de lader (heftruck milieu). Een van degrote voordelen van lithium-ion batterijen is dat je heel snel kan tussenladen. Maar héél snel laden betekent erg veel energie op korte tijd, wat pieken creëert. Daar proberen we oplossingen voor te vinden. K. Bronselaer: De pieken hebben inderdaad financiële nadelen
Navigation
Latest Posts
De Wendbaarheid Van Een Heftruck
De Heftruck En Het Hefmechanisme
De Heftruck In De Praktijk